میزان صادرات نفتی ایران در ۹ ماه گذشته به ۲۶ میلیارد دلار رسید!

میزان صادرات نفتی ایران در ۹ ماه گذشته به ۲۶ میلیارد دلار رسید!

رئیس کل گمرک ایران می‌گوید میزان صادرات نفت کشور از فروردین تا آذرماه امسال به ۲۶ میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار رسید.

️به گزارش خبرگزاری مهر، محمد رضوانی‌فر روز سه‌شنبه پنجم دی‌ماه گفت: «حجم تجارت خارجی کشور (مجموع واردات و صادرات) در ۹ ماهه امسال با رشد هفت درصدی به ۱۱۲ میلیارد دلار رسید» که به گفته او، شاهد «۱۵.۵ میلیارد دلار» مازاد تجارت خارجی در این مدت هستیم.

️طبق برآورد شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها، ایران در ۹ ماه گذشته روزانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه صادرات نفت و بیش از ۲۰۰ هزار بشکه صادرات محصولات نفتی داشته است.

️طبق آمار اوپک، قیمت نفت صادراتی ایران نیز حدود ۸۴ دلار بوده است. ️بدین ترتیب، ارزش صادرات نفتی کشور در ۹ ماهه سال جاری باید حدود ۳۴ میلیارد دلار باشد. این در حالی است که رئیس کل گمرک ایران این رقم را کمتر از ۲۶.۵ میلیارد دلار عنوان کرده است.

️به نظر می‌رسد که مابه‌التفاوت این دو رقم صرف دادن تخفیف به مشتریان نفتی ایران و هزینه‌های دور زدن تحریم‌ها شده که معادل از دست رفتن ۲۲ درصد از درآمدهای نفتی ایران است. ️پیشتر جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، گفته بود که میزان تولید نفت ایران تا اواخر سال جاری خورشیدی به سه میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

️ایران در بودجه سال ۱۴۰۳ صادرات روزانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه نفت را به قیمت ۶۵ یورو برای هر بشکه هدف‌گذاری کرده است. ️این در حالی است که به گفته حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳، در هشت ماهه سال جاری خورشیدی، «۲۰۰ هزار میلیارد تومان» از درآمدهای نفتی محقق نشده است.

️ایران تا قبل از تحریم‌های آمریکا روزانه ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشت، اما در پایان دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۹ این رقم به حدود ۳۰۰ هزار بشکه سقوط کرد. با روی کار آمدن دولت جو بایدن و تلاش برای احیای برجام، صادرات نفت ایران روند صعودی گرفت و بویژه در تابستان امسال اوج گرفت.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.