جدال صنعت فولاد با تحریم های بین المللی و داخلی

جدال صنعت فولاد با تحریم های بین المللی و داخلی

 دوباره فولاد؛ دوباره تحریم

۳۰ نفر از سناتورهای آمریکا با نامه‌ای که خانم کیتی بریت به بایدن نوشت، خواستار تحریم فولاد ایران شدند.
️اگرچه پولتیکو، او را در نظرات افراطی، هم‌رده ترامپ می‌داند و این چندمین بار است که فولاد ایران تحریم می‌شود اما این نامه حاوی مطالب مهمی است که توجه به آن چه برای سیاستگذاران و چه برای مسئولین فولاد کشور قابل تامل است.

تاکید نامه اخیر بر تحریم «صادرات فولاد» ایران است. موضوعی که نشان می‌دهد دشمن متوجه اهمیت صادرات سودده فولاد کشور است و با عبارت «Steel is one of Iran’s most lucrative export markets» از آن یاد می‌کند، فلذا برای فلج کردن آن از هر تلاشی فروگذار نمی کند. نقشه‌ای که گویا برخی از افراد داخلی نیز پازل آن را ناخواسته با بخشنامه‌های خلق الساعه تکمیل می‌کنند. همانگونه که سال گذشته اعمال عوارض صادراتی در اوج قیمت‌های جهانی، فرصت طلایی رقابت صادرات را از ما گرفت.

 

تحریم نامه فولاد ایران
تحریم نامه فولاد ایران

با این همه اما نسبت صادرات به تولید فولاد اگرچه در سال گذشته به شاخص ۳۳ درصد جهانی نرسید اما از میانگین سه سال گذشته فراتر رفت. بطوری که ایران در ۲۰۲۲ موفق شد جایگاه چهارم جهان از منظر شاخص سهم صادرات از تولید فولاد را در جهان تصاحب کند و بالاتر از ژاپن و روسیه قرار گیرد.
️نکته مهم‌تر این است که سناتورهای آمریکایی در این نامه صادرات فولاد را هم‌توان با نفت می‌دانند که تحریم آن می‌تواند در حد نفت برای ایران با اهمیت باشد. عبارتی که نشان می‌دهد هدف گذاری فولادسازان ایران برای جایگزینی «اقتصاد فولادی» به جای «اقتصاد نفتی» درحال تحقق است و دشمن به هراس افتاده است.

 

حجم گاز سوزانده شده؛ معادل مصرف بخش فولاد

 

حجم گاز سوزانده شده؛ معادل مصرف بخش فولاد
حجم گاز سوزانده شده؛ معادل مصرف بخش فولاد

 

اگرچه در سال ۱۴۰۱ تنها شاهد رشد ۴٪ تولید نفت نسبت به سال قبل بودیم اما افزایش حجم گاز سوزانده شده بیش از ۱۲٪ بوده است. به نحوی که حجم گاز سوزانده شده به حدود ۳۶ میلیون مترمکعب در روز، چیزی در حدود مصرف گاز صنعت فولاد رسیده است.

از سوی دیگر میزان گاز تزریقی به میادین نفتی از ۶۰ م.م.ر در سال ۹۷ به ۱۵ م.م.ر در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است. که این میزان معادل کمتر از یک دهم نیاز میادین نفتی کشور میباشد.

این میزان هدر رفت انرژی و سوختن گازهای مشعل باعث قطعی گاز و کاهش تولید کارخانجات فولادی در فصل سرما میگردد، که سالهاست گریبانگیر این صنعت مادر کشور گردیده است و به نوعی هم راستا با تحریم‌های بین المللی، پاشنه آشیل تولید فولاد گردیده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.